dissabte, 15 de maig de 2010

Un dia amb "Els/les Vinkingues"

Aquesta setmana estic en la classe de quatre anys on tot és molt diferent. Els xiquets tenen molta més autonomia, se saben millor les normes i són menys bebés, ja que en aquesta edat unos mesos són molt importants en l'evolució infantil.

Un dia amb "  Els Vikings"

Entrem a classe i molt ràpidament es posen el babi i fan l'assemblea. Els xiquets ja no utilitzen foto sinó els noms en mayúscules, posen ells el núm. en el calendari, etc.
Van a les cadires a fer una fitxeta de vocals minúscules o del núm. 5 o 6. El nen que acaba agafa el seu esmorzar, se'l menja  i amb una granereta de mà neteja la taula i se'n va o a racons o al pati.
Després del pati, se'ls posa a tots sabó a les mans i els controlen l'aixeta, es sequen i se seuen a descansar (la majoria).Quant tots estan rentats, a poc a poc, alcen el cap i la mestra comença a explicar la fitxeta i la fan. Seguidament qui acaba juga un poc fins l'hora d'anar-se a casa.

En qüestions d'esfínters, mocs i neteja, ells a soles ho fan tot, demanen el que volen i ho fan, no hi ha rutines d'anar tots al bany o de fer ronda de neteja de galtes.
Es nota molt l'autonomia de cadascú i a més, són més ocurrents i també més pillos, ja diuen mentides, manipulen, però és cosa de l'edat que cal explicar-los que no està bé.

Segons el tema que toca, les normes en classe. En aquest col·legi, al principi de curs, fan "El monstre monstruos" que se menja totes les coses roïnes que es deuen fer, i en ell, els xiquets peguen unes tires de paper amb les normes adaptades a le seua edat:
  • En tres anys està: No mossegar i no pegar.
  • En quatre anys: No pesigar, no pegar, no dir mentides i no escopir.
  • En cinc anys no ho sé perquè encara no he pujat a fer la setmana i al estar dalt no he pogut observar la classe al detall.
Aquete ninot el fa la mestra i els xiquets decideixen què posem dins, què no es fa, de forma que com tot està consensuat, la dinàmica quotidiana és més eficaç.
Pel que fa a racons, a l'aula de tres anys tenen el de la cuina, la biblioteca, i en l'estoreta, les construccions, els de quatre anys tenen el de disfresses, cuina, ordinador, unes taules on utilitzar els contes de la biblioteca i a més, puzles i jocs de taula i a l'estoreta tenen construccions, animals, peces de fusta i alguns més. Els de 5 tenen cuina, ordinador, biblioteca i alguno més.
Respecte a racons, en quatre i cinc anys se'ls dona més importancia, per prefe`rencies de la mestra, per autonomia dels xiquets, no sé quál és el motiu però eixa és la realitat. En tres anys només es fa racó si plou, no obstant en quatre fan tots els dies quan acaben el treball, i en la classe de cinc anys, utilitzen un temps de la vesprada a tallers i racons.
Hi ha un racó independent situat a la classe de tres anys, que és per a quatre anys, que es diu "El racó del llenguatge" on tracten vocabulari com les prendes de roba a l'hivern, o els tipus de flors a la primavera, mitjançant jocs de cartes en torns quatre xiquets per 30 mins.setmanals.
Hi ha racons, però no tallers, només quan cal fer el regal de la mare o alguna cosa extraòrdinaria, fan algun taller de plàstica per fer la manualitat producte. Jo, dins de mi unitat a la classe de 3 anys, si que vam fer varies activitats de taller com la flor premi de la primavera que també va servir com a regal per a la mare o un mural de tots els xiquets, però es nota que no estan acostumats a fer algo que no siga fitxa, i costa, es descontrolen.

Ahir em deia el director que le daba molts pena que me'n portara un desaprenentatge com aquest perquè a la universitat t'ensenyen a treballar per proyectes o com a mínim per activitats i enguany al centre treballaben tot per unitats i fitxes, mentres que l'any passat quan el professorat era més estable, si que utilitzaven la metodologia de projectes.
Jo, per la meua part, no vaig poder més que encollir els muscles... (ja que yo també preferia fer activitats i no tant de fitxa)  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada